الأربعاء، مارس 10، 2010

....................................قصيره جدا


بدءا
أحبته .. وكتبت علي قلبه .. هذا ملك لي
فاهداها اياه وقال " اما انا فلست لأحد "
( محمود عبد الغفار )

دي جمله من شعر صديق
انا شايفها قصه قصيره جدا
استفزتني اني احاول
وادي المحاولات


****
(1)

قالت ان توقف ساعة يدها افسد نظام حياتها
فلم تعد تشعر بالوقت ... ثم تذكرت انها لم تحمل ساعة يد قط


(2)

لنقترب قليلا ونظل معا بعض الوقت
فأحيانا اود ان أدرك قيمة أن أكون وحيدا


(3)

كتبت قصتها معه ..وسردت أحداثها ببراعه
كيف بدأت .. وكيف كان طول الوقت هو المتحكم في الاحداث
اعجبت بما كتبت ... فنشرتها بتوقيعه


(4)

انتظرته طويلا ...وظلت تحلم بعودتة
فلما عاد ...افتقدت لذة الانتظار


(5)

أعجب بكونه يحتل الترتيب الثاني فيمن احبتهم
وحده يعرف من كان قبله .. ومن جاء بعده
فهي لم تخفي شيئا عنه
وهنا ادرك .. انه الوحيد الذي لم تحبه يوما



(6)

جلست امام صورته تتأملها بحزن
تزكرت كيف كان جميلا .. كيف كان حنونا
كيف كان رائعا... نزلت دمعه علي خدها
.
.
جاءها صوته من خارج الغرفه
" فين الجزمه البني يا حبيبتي "

ردت ببرود " عندك ف الضلفه الشمال "







هناك 23 تعليقًا:

ستيته حسب الله الحمش يقول...

جميلة جدا
لما حد يعبر عن فكرة كاملة بكلمات معدودة بيبقى ده قمة الإبداع

بس السؤال الوحيد اللي محيرني
هو للإنتظار لذة
هو ممكن يكون إدمان ومن طوله الإنسان يمل عندما يحصل على ما يبغي
لكن يوصل انه يصبح لذة؟
اهي دي جديدة خالص

تسلم ايدك

عاشقه الرومانسيه يقول...

رقم 5 حسيتها قوى
وعجبتنى قوى قوى

أحــوال الهـوي يقول...

انت حكيم
بتدي ابر

رائعه يا باشمهندس

(تذكرت ) انها لصديق


نعم للانتظار لذة
و للوقت قيمة
و للحب اليد العليا في السعادة و التعاسة



تحياتي

فتاه من الصعيد يقول...

احداث قصيره ومعبره وتحمل الكثير من المعاني

عجبتني رقم خمسه اوي

تحياتي

صمت المشاعر يقول...

كتبت قصتها معه ..وسردت أحداثها ببراعه كيف بدأت .. وكيف كان طول الوقت هو المتحكم في الاحداثاعجبت بما كتبت ... فنشرتها بتوقيعه



جمل معبره جدااا وجميله

دمت بكل خير

كيكى عوووووو يقول...

انتظرته طويلا ...وظلت تحلم بعودتة
فلما عاد ...افتقدت لذة الانتظار

والله ماعارفة اكلم!!!!

احاسيس آيوشه يقول...

على فكرة انا بحقد :(
بقالى كتير بحاول اكتب قصص قصيرة جدا زى كده بس معرفتش تقريبا علشان بحب الرغى :)
بوست جميل وكلهم حلوين جدا

norahaty يقول...

جاءها صوته من خارج الغرفه
" فين الجزمه البني يا حبيبتي "
ردت ببرود " عندك ف الضلفه الشمال "
طيب هى زعلانة ليه؟
ماهو رومنسى أهوة
بجد حسبت انه سيقول:
فين الجزمة البنى يا...
فاهم أنت بقى:)لكنه
خالف توقعى.

norahaty يقول...

انتظرته طويلا ...وظلت تحلم بعودتة
فلما عاد ...افتقدت لذة الانتظار
فى بعض الأحيان
تكون كل سعادتنا
فى أنتظار شىء ما
أكثر من حدوث هذا الشىء
بيبقى كانه سبب ودافع للحياة.

كيــــــــــــارا يقول...

عاجبنى بئا الجزء الاخير موتني من الضحك

مش بمزاجى يقول...

دى سادس او سابع مرة
اقرا البوست
وامشى من غير م ااعلق
مش لاقية كلام
بجد

ليس فقيرا من يحب يقول...

مساءك سكر يا ابو العريف

كل قصه اروع من التانيه بصرف النظر عن

قسوة احساس بعضها وخصوصا التانيه

ماشاء الله عليك

موهوب وافكارك جميله

تسلم ايديك

محمد سعد القويري يقول...

الأخ الفاضل :: أبو العريف ::
تحية صباحية مباركة
وبعد

ما شاء الله

تجربة رائعة وناجحة .. مبدع كيفما كتبت ..)

أحلى الأماني

Lyssandra يقول...

حلوة أوي المقتطفات دي
الجمل مركزة أوي وكلها بالفعل قصص قصيرة

عجبتني بجد الفكرة دي :)

تحياتي

Lyssa

نـــوارة يقول...

ازززيك والله ليك وحشة

داخلة اسلم عليك الاقيك منزل بوست وانا اخر من يعلم :(

البوووست جامد جدا

عجبوني كلهم ورقم 6 بالذات :] هههههه

من يومك خطيرررررر وبوستاتك تجنن ^ـ*

دمت بالف خير

star in the sky يقول...

ايه الحلويات دى بس

طريقة القصة عجبانى

shemo يقول...

السلام عليكم.....

ازيك يا ابوالعريف
مدونتك ليها وحشة بجد


الفكرة بتاعت البوست لوحدها تحفة


وانك تحاول تعبر عن جملة بعدت معانى فحد ذاته اختلاف

عجبتنى اوى رقم 2

وع قدر الرومنسية والانسجام بين الجمل والعبارات

الا ان رقم 6 نهايتها
خلتنى اضحك كتير اوى


دومت بخير
فى رعاية الله
shemo

MR.PRESIDENT يقول...

قصص قصسيرة اكثر من رائعة كتؤ خيرها شموسة لولا فضل الله ما جعلها سببا في معرفتي لمدونة حليييييييوة زي دي .
تشكر وتشكري يا شموسة

فتافيت يقول...

جميل يا ابو العريف بجد
الاخيرة اقواهم .. بس لو حذفت كيف وكيف وكيف
يعني تكتب ( كيف كان جميلا .. حنونا.. رائعا...).. لان القصص القصيرة جدا.. اهم حاجة بتميزها عدد كلماتها القليل جدا.. واختصار كل ما يمكن اختصاره.. حتى واو العطف.. بتحذف ويتكتب بدلها نقط

ياريت تيجي تشاركنا في منتدى نص للقصص والورايات.. هناك بنكتب كتير من نوع ق. ق. ج .. وانت عندك الموهبة اصلا :)

www.nus-sa.com/vb

تسلم ايديك وقلمك ^_^

كيكى عوووووو يقول...

مش هتكلم خااااالص واقول اى نحس لانى كذا مرة اخش اعلق والجهاز كلوا يفصل
يخرررررربيت الفقر دة اصلا
يوم جمييييييييييييييييييييل
جداااااااااااااا النهاردة
انا جبتلك الهدايا
***************
http://www.jannatalhusain.info/2009//uploads/images/JannatAlhusain-3ae7defae7.jpg
*********************
http://web.3bir.com/a/30533_01185885414.jpg
**********************

http://herhis.com/product_img/zara_pants1.JPG
********************
http://xn----ymcae0df5a6fo.com/thumbnail/photos/323-95x75.jpg
***************************
http://www.jableh.com/vb/imgcache/2/5334alsh3er.JPG
*******************
http://www.moheet.com/image/60/225-300/606761.jpg
**********************
اى خدمة

نوارة فن الجمال يقول...

بخ بخ

كيييييييفك يا مختفي :]

طمني عنك يارب تكون بالف خير

سمعت انه عيد ميلادك 30 مارس

قلت لازمن اجي اقووولك كل سنة وانت طيب

سنة سعيدة عليك ويجعل ايامك كلها سعادة

دمت بحفظ الرحمن

موجة يقول...

ازيك ياتخاريفوووووووووو
عامل ايه
حلو البوست ده
والاحلى منه الاحساس
وحشتنىىىىىىىى

well يقول...

اى الابداع ده ...

..

تمام